Ontdek whisky
Verhalen van 9 whisky's met dierenlabels
De naam Famous Grouse komt van het Schotse sneeuwhoen, een zeldzame vogelsoort die alleen in Schotland voorkomt. Matthew Gloag, oprichter van de Famous Grouse whisky, noemde het merk liever naar de nationale jachtvogel dan naar zichzelf.
2. GLENFIDDICH
Dat Glenfiddich een hert afbeeldt op het label is niet gek. Glenfiddich is Gaelisch voor 'vallei van het hert'. Twee jaar geleden kreeg het etiket een opfrisbeurt. Met de overgang van acht naar twaalf horens in zijn gewei veranderde het hert van een ‘jongeman’ in een ‘alfamannetje’.
Dagenlang handmatig gerstdraaien met als gevolg een Monkey Shoulder: de lange diensten in de whiskystokerijen zorgden ervoor dat de armen van de stokers erbij hingen als een apenarm. Als eerbetoon aan die hardwerkende (kn)apen, prijkt er een aap op het etiket.
De leeuw, gekroond en omcirkeld met een riem en gesp, is het wapen van de MacGregor clan en symboliseert eendracht en loyaliteit. Deze clan (Engels voor familie, of stam) van de Schotse hooglanden is een bekende en gaat terug tot 800 na Christus.
De zeldzame steenarend werd vaak cirkelend boven de distilleerderij gespot en werd gezien als een beschermer. Nu zijn de rollen omgedraaid en doen ze er bij The Ardmore, samen met het RSBP (de Engelse Vogelbescherming), alles aan om de steenarend te beschermen.
De oorsprong van dit label gaat terug naar 1887. De Buffalo Trace distilleerderij lag aan de Kentucky River, bij de plek waar de buffels de rivier overstaken. Het etiket verwijst naar deze buffels en de ruige onafhankelijke geest van de pioniers die hen volgden..
7. WOLFBURN
In 1821 startte William Smit een distilleerderij en noemde die Wolfburn. 'Burn' kwam voort uit het Schotse woord voor 'stroompje' of 'kleine rivier' waaraan de distilleerderij lag. Pas in 2011 werd het logo ontworpen, met behulp van een 16e eeuwse tekening van zogenoemde zee-wolf. Die schijnt geluk te brengen voor iedereen die zo gelukkig is om het te zien.
8. TEELING
De familie maakt al vanaf 1782 whisky in Dublin. Het logo van Teeling Whisky is een feniks. Een mytische vogel die periodiek door vuur wordt verteerd om vervolgens uit zijn as herboren te worden. Dit symbool past heel goed bij Teeling Whisky en de 'wedergeboorte' van de Ierse whisky-industrie. De whisky-industrie in Ierland piekte in 1900 toen er ruim 12 miljoen flessen werden geproduceerd. Dit stortte echter in de 1e WO in. In de jaren 80 opende John Teeling de Cooling Distilleerderij: de eerste nieuwe whiskydistilleerderij in Ierland in deze eeuw. Snel steeg de vraag en productie van Ierse whisky en zit weer ruim boven 12 miljoen flessen (2018).
9. LAMBAY
Op een hoogst ongebruikelijk eiland besloten twee ondernemersgeesten van twee zeer oude families een unieke samenwerking aan te gaan. Samen zouden ze een whisky maken. Maar niet zomaar een whisky - hun whisky zou er een zijn van dynastie en duivelsheid, van zeldzaamheid en verfijning, unieke smaak en meesterlijk vervaardigd.
Hun idee was om een innovatieve Ierse whisky te creëren, geïnspireerd op het eiland Lambay, het voorouderlijk huis van Alexander Baring en afgewerkt met de technieken en expertise van Maison Camus, het voorouderlijk huis van Camus Cognac. Je ziet in het logo een papagaaiduiker: deze zeldzame vogel komt voor op het eiland waar deze whisky vandaan komt.